Gobling jazz

Må jeg introducere, direkte fra Morias mørke, den mest rytmiske jazzgruppe i hele Middle Earth: Robbs and the Rhyming Gobs.

Så er mit seneste hobbyprojekt nået til vejs ende. I løbet af den sidste halvanden uge har jeg ikke blot modiciferet og malet mig til et gobling jazzband ud af gamle Moria figurer fra Games Workshop, jeg tog også det næste trin og byggede dem et spillested. Ovenfor ses det endelige resultat, men jeg havde ingen anelse om, at det ville komme til at gå så godt, da jeg først gik i gang.
Figurerne, jeg har brugt som udgangspunkt, er Moria goblinger fra Ringenes Herre. De ser almindeligvis sådan her ud:
Sagen er bare den, at jeg har malet Moria goblinger før. Mange gange. Faktisk har jeg malet Moria goblinger, siden jeg var ti år gammel, så da jeg for noget tid siden fik en stak ekstra til ingen penge på en auktion ved siden af lidt andet godter, besluttede jeg mig for at gemme dem til, jeg fik en god ide.
Den ide kom til mig for godt en måned siden, da jeg sad begravet i en eksamensopgave. I stedet for at skabe flere goblingkrigere, tænkte jeg, det var på tide, at de fik lov at bringe en smule skønhed til verden. Resultatet var naturligvis jazzgoblinger.

Første udfordring var at fjerne goblingernes oprindelige våben (primært spyd og buer) for så at lime instrumenterne på i positioner, der så nogenlunde naturlige ud. Det krævede en del stædighed og flere til-limede fingerspidser, men i sidste ende lykkedes det mig at få formet et band ud af de krigeriske grønhuder.

Instrumenterne købte jeg fra
https://blackcatbases.com/shop/
De var til fornuftige priser, nemme at arbejde med,
og sælgerne gav mig endda lidt ekstra gratis sager,
så dem kan jeg klart anbefale.









Så blev der grundet med en sort spraymaling, og jeg gik i gang med penslen. Baserne dekorerede jeg med splittede ispinde, der blev malet som brædder. Skrå brædder naturligvis.

Jeg var meget nervøs for at male goblingernes rustninger, da jeg gerne ville opnå, at de lignede jakkesæt. Min oprindeligt ide med at gøre dem sorte og hvide droppede jeg, da jeg indså, at det ville være for tæt på rustningernes almindelige farver. I stedet gik jeg lidt i en anden retning med forskellige variationer af blå og så lidt hvidt til det inderste tøj.
Jeg ofrede også en ispind eller to på nogle små
borde. Dem kommer vi tilbage til.



Prikken over i'et var, da jeg modigt kom på at lave små butterflyer ud af et stykke papir, som jeg havde malet sort. Til at klippe dem brugte jeg min trofaste army painter tang, der har tjent mig trofast i otte år.

Det var næsten umuligt at lime dem på, men jeg
lykkedes. Nogle resultater var dog bedre end andre.



Her ser I slutresultatet af mine modifikationer og min maling, der alt i alt bestod af tre dages arbejde foruden en løbetur og nogle øl med et par venner. Alt i alt er jeg virkeligt tilfreds med min lille gobling jazz gruppe. Især guitaristen med hjelmen kan jeg godt lide. Hans butterfly blev helt perfekt.

Mit eneste problem med dette billede var, at goblingerne optrådte på min grønne skæreplade, og ikke havde de omgivelser, de fortjente. Sådan et lækkert band fortjente et spillested. Jeg fik en ide. En ambitiøs ide, og jeg var ikke sikker på, hvordan det ville gå. Trods alt er jeg ikke den mest erfarne terrænbygger. Men jeg kiggede på den tid, jeg havde i Århus, inden mine sommerferieplaner for alvor gik i gang, og jeg tænkte, at jeg sagtens kunne nå det. Efterhånden som dagene gik, udviklede sagtens sig til lige præcis.

Med en gammel kasse fra nogle specialøl som udgangspunkt gik jeg i gang med baren. (Tak til Søren, Steffan og Tienesh for fødselsdagsgaven i sin tid). Men jeg kunne ikke helt beslutte mig, om det skulle være en klassisk kro eller et rent spillested. Jeg lavede en del møbler, bl.a. flere borde ud af ispinde, og en bar, men før jeg besluttede, hvordan det skulle limes sammen, tog jeg den beslutning at lade være. Jeg ville gøre skidtet modulært, så det både kunne benyttes som værtshus, kro med soveværelser eller noget helt tredje efter behov.

Møblerne var klart det, der tog længst tid, men det viste sig at være det hele værd. Ud af stort set intet andet end ispinde, kork, en gammel stiftblyant, en smule timian, masser af lim, grilspyd og akrylmaling fik jeg lavet følgende.




Ligesom i minen er lamperne lavet af gamle øreringe, jeg fandt på reuse.

Kroens front blev lavet af pap og en brædde, der oprindeligt sad på kassen, men som Anders fjernede med en hammer, imens jeg malede. På denne måde kan stykket fjernes og sættes på efter behov ligesom stedets indre vægge. Endnu et stykke af ølkassen blev splittet med en billig køkkenkniv og knækket af mine i sidste ende meget ømme fingre for at blive til støttebjælker og en indre trappe.

Efter maling blev de sidste detaljer en lille opslagstavle, et destilleri og et par malerier, jeg printede og limede fast på stedets indre vægge. Med disse var mit projekt fuldendt, efter jeg havde ofret adskillige dage og nattetimer. Men nu kan man i hvert fald ikke sige om mig, at jeg ikke går ind for genbrug.

Her er en potentiel opstilling af kroen, der har alle elementerne i spil.
Et lille kig ind på en tilfreds bjergtrold, der bare
gerne vil hygge sig med lidt god musik.


Når man træder ind ad døren bliver man mødt af en
hyggelig atmosfære og adskillige fordrukne, men
for det meste høflige goblinger.

















I baren står ingen anden selveste
Stephen Fry, der lige er trådt i de
klæder, han bar under optagelserne
til Hobbitten.
En høflig gobling (endnu en konversion jeg har lavet) løfter
hatten og hilser.


Så fik bandet det spillested de fortjente, og de ser langt mere
tilpasse ud i disse omgivelser.


I spisestuen planlægger to piratgoblinger måske
deres næste røveri.

Her ses en anden opstilling med bedre plads til bandet og til et potentielt publikum, hvis de
skal holde en større koncert.

Dette terræn projekt var mere ambitiøst, end noget jeg tidligere har kastet mig ud i, medmindre vi medregner den fæstning, jeg lavede som 11årig, men aldrig fuldendte. Denne gang har jeg dog lavet noget, jeg er sikker på, jeg kommer til få brugt i bordrollespil fremover, og som jeg også vil være glad for at have stående på hylden.

Jeg håber, I allesammen har en god sommer derude, og jeg lover, at næste indlæg bliver en historie i stedet for endnu et bordrollespilsprojekt. Dog tager jeg gerne imod både konstruktiv kritik og foreslag til fremtidige projekter.

Kommentarer