I Krig og Kærlighed
Endnu en sommer er kommet og gået, og med sommerens afslutning har der atter været Horsens Middelalderfestival. Endda var dette festivalens 30-års jubilæum, imens jeg personligt har jubilæum i at have været afsted 10 gange nu. Derudover er det også andet år, at jeg har været involveret bag scenerne på festivalen, både som vært på podcasten Middelalderlig og aktør/formidler. Her i 2025 har jeg endda været praktikant hos Horsens Kommune i forbindelse med planlægningen af festivalen, og foruden mine oplæg og podcasten har jeg derfor haft to andre ansvarsområder (hvilket jeg kommer ind på lige straks).
I dette indlæg vil jeg fortælle lidt om det nyeste afsnit af
podcasten, mit arbejde på årets festival, om spillet Krig eller Kærlighed på Markedet? og ikke mindst min generelle oplevelse med dette års festival.
Krigen kalder
Temaet på årets
festival var selvfølgelig ”I Krig og Kærlighed”, hvilket indbød til en lang
række af varierede indslag og aktiviteter. Dette betød også, at vi på podcasten
planlagde at producere henholdsvis et afsnit om krig og ét om kærlighed i middelalderen,
men pga. travlhed og forsinkelser nåede vi kun at udgive afsnittet om krig
inden årets festival (det om kærlighed er på vej). Her havde jeg fornøjelsen af
at tale med både Thomas Heebøll-Holm fra Mægtige Middelalder samt tre repræsentanter
fra middelalderkampgruppen Burgenda, som har hjemme på Bornholm, men besøgte
Horsens ved dette års festival. Jeg fandt også tid til at besøge deres lejr på
Horsens og få mig en snak med dem i virkeligheden.
![]() |
Her ses Burgenda i fuld gang! |
Som jeg også kommer
ind på i Middelalderlig, så kan krig være et komplekst emne at portrættere, da
det gerne må være dragende, men man i min optik skal være meget forsigtig med
ikke at romantisere det (sådan som det især er blevet gjort i 1800-tallet, men
også siden da). Krige og kamp udgør omdrejningspunkter i mange af de største
historier nogensinde, men freden er uendeligt meget mere værd i realiteten.
Selv blandt middelalderens krigerelite var der rigtigt mange, der helst ville
undgå krig, hvis muligt, og det kan virkeligt give misvisende ideer om fortiden
(og menneskets natur), hvis man portrætterer middelalderen som intet andet end
en evig krigszone.
Derudover kan det
selvfølgelig være besværligt at definere, præcis hvad der tæller som en krig i
middelalderen, i kontrast til f.eks. en mindre fejde eller et togt. Dette er
netop et af de emner, jeg kommer ind på i samtalen med Thomas i podcasten, så gåendelig ind og lyt til det, hvis du er nysgerrig på spørgsmål som dette.
Men hvad med
kærligheden?
Da jeg var i virksomhedspraktik
hos Horsens Kommune tidligt på sommeren, talte vi bl.a. om programpunkterne til
årets festival, og jeg bemærkede, at jeg ikke syntes, at kærligheden fyldte
særligt meget, i forhold til våbenfremvisninger, kampshows osv. På baggrund af
dette pitchede jeg dem en ny aktivitet, som jeg ville stå for (foruden mine
oplæg og min historiefortælling); nemlig en workshop, hvor de deltagende skulle
skrive kærlighedsbreve i en stil lånt af middelalderens kærlighedsbreve.
Middelalderlige
kærlighedsbreve var i forvejen et emne, som interesserer mig, og som jeg havde
beskæftiget mig med til en vis grad. Derudover fik jeg tilbage i maj, da jeg
var på International Congress on Medieval Studies for at holde et oplæg, et
gratis af eksemplar af bogen Medieval
Love Letters: A Critical Anthology.
Det essentielle i
middelalderens kærlighedsbreve er kort fortalt, at de er på vers med rim, og at
man ikke adresserer modtageren eller nævner sig selv ved det fulde navn, men
kun ved forbogstav eller kælenavn, i tilfælde af at brevet skulle blive
opsnappet. Det betyder altså, at workshoppen i bund og grund handlede om at skrive
et lille anonymt kærlighedsdigt.
Resultatet på
Horsens var en workshop på 30 minutter, hvor der blevet skrevet adskillige
kærlighedsbreve, og som blev afholdt tre gange i løbet af festivalen. I alt
tror jeg, at jeg havde omkring 30-40 deltagere fordelt udover de tre workshops,
og der var en ret stor aldersfordeling imellem dem.
Workshops er en
spøjs størrelse at afholde til et arrangement som Horsens, idet de fleste
gæster ikke går direkte efter en specifik workshop, men i stedet stikker
hovedet ind i værkstedsteltet for at se, hvad der foregår, og halvtilfældigt
bliver del af en workshop – det var i hvert fald min oplevelse. Det betyder
også, at flere af de deltagende ikke var til stede fra begyndelsen af, og vi
måtte til dels gå over tid for, at de senere ankomne kunne nå at færdiggøre
deres breve. Generelt synes jeg, at workshoppen var en succes, men jeg kunne
godt tænke mig på et senere tidspunkt at prøve at afholde en lignende workshop
i et længere format med de samme deltagende hele vejen igennem. Skriv endelig
til mig, hvis du arbejder i en institution, der har interesse i et sådant
arrangement.
Foruden mine
workshops så fokuserede jeg også på middelalderlig kærlighed i særligt to af
mine oplæg; i ét fortalte jeg om Lancelot og Guineveres kærlighedsaffære i Kong
Arthur legenden, og affærens rolle i Arthurs fald, imens jeg i et andet
genfortalte historien om Ulrich von Lichenstein fra middelalderværket Frauendienst. Frauendienst er en meget speciel historie om én mands
ugengældte kærlighed til en kvinde af højere stand end ham selv. I sin søgen
efter denne kærlighed hugger han bl.a. sin egen finger af, men allervigtigst af
alt rejser han rundt i Europa til en række ridderturneringer, i rollen som
Dronning Venus; en slags ridderversion af den romerske kærlighedsgudinde, og imens
han bærer dette persona, tiltales Ulrich som en kvinde. Det er en meget
fascinerende historie, og på sin vis kan Ulrich godt siges at være en
middelalderlig drag-queen. Jeg tænker at dedikere et lille skriv til ham i
fremtiden.
Mine resterende
oplæg handlede om Geoffrey Chaucers Canterbury
Tales og det humoristiske epos Ysengrimus, der handler om den grådige ulv Ysengrimus, og så den snedige ræv Reyardus,
der gang på gang snyder ulven. Værket er til dels satirisk, idet ulven
Ysengrimus er et symbol på grådige gejstlige, men indeholder også en hel del falden-på-halen
humor, idet Ysengrimus bliver tævet, flået og til allersidst spist af en flok
grise.
Ysengrimus brugte jeg også som udgangspunkt for min
historiefortælling til institutionsformiddagen, hvor børn fra børnehaver og
folkeskoler i Horsens, kigger forbi festivalen, inden den åbner for resten af
offentligheden. Det var her en spændende udfordring at tage et middelalderværk
og gøre det let forståeligt for ret små børn; de fleste deltagende er
børnehavebørn. Sidste år forsøgte jeg selvfølgelig det samme, men med Gawain og
Den Grønne Ridder. I forhold til Ysengrimus så betød et yngre publikum
selvfølgelig, at de satiriske elementer måtte skæres fra, og at falden-på-halen
humoren til gengæld fyldte mere, men derudover også de generelle karakteristika
fra de kendte dyr, som ulven og ræven jo er. At fortælle middelalderhistorier
til småbørn er altid en udfordring, men det er spændende, og jeg regner med, at
jeg gerne vil med på institutionsformiddag næste år – medmindre min fremtidige
arbejdssituation skulle komme i vejen for det.
Til at hjælpe med
historiefortællingen for børn gjorde min kære Nana-Margrethe en ret stor
indsats, bl.a. i at stille spørgsmål til børnene og engagere dem i fortællingen
undervejs. Men det var stadigvæk lidt en udfordring, at vi havde fået et sent
tidspunkt, der lå lige op til frokosten, og derfor var flere publikumsmedlemmer
nødt til at gå halvvejs igennem historien. Men sådan kan det gå. Man kan ikke
altid få det bedste tidspunkt eller placering til historiefortælling.
Tag på dit eget
middelaldereventyr!
Foruden workshops,
oplæg, historiefortælling og podcast så har jeg haft et sidste bidrag til årets
festival i Horsens; nemlig spillet Krigeller Kærlighed på Markedet?, som
jeg har skrevet og udviklet i løbet af sommeren. Ideindehaveren bag spillet var
Martin Erik Olsen fra Horsens Kommune, og det var således også en opgave, jeg
påbegyndte, imens jeg var i praktikken, men jeg har færdiggjort efterfølgende
til gengæld for et honorar.
Krig eller Kærlighed
på Markedet? er et spil i stil med
spilbøger som Sværd og Trolddom, og det handler om et marked på et ukendt
tidspunkt i løbet af middelalderens Horsens. I spillet skal man først finde
noget at drikke, noget at spise og et sted at overnatte, hvorefter man kan søge
enten krigen eller kærligheden. Den generelle ide var, at spillet kunne inspirere
til oplevelser på festivalen, samtidigt med at det kunne formidle
middelalderhistorie på en underholdende måde. Spillet repræsenterer på ingen
måde en helt autentisk udgave af middelalderen, men læner imod røverhistorier
og sjov med en del historiske elementer.
Det er ganske gratis at spille og forbliver tilgængeligt på internettet, selvom årets festival nu er overstået. Hvis man skulle spille det, er man meget velkommen til at give mig konstruktiv kritik enten i kommensparet på spillet, her på bloggen eller via mail til Middelalderlig@gmail.com
Jeg har udviklet
spillet med den gratis software Twine, og der er omkring 20 forskellige
slutninger på spillet baseret på de beslutninger, man tager.
Bispen kan ikke
li…
Men nok om min egen
involvering i festivalen; jeg har selvfølgelig også haft lidt tid til at more
mig i år! Som altid har jeg været afsted i selskab med gode venner (dog uden
min bror denne gang, da han var til søs), og vi har fået oplevet lidt af hvert.
Jeg har selv købt et sæt af historisk inspirerede spillekort fra
senmiddelalderen, jeg har fået drukket både god øl og mjød, heriblandt et besøg
forbi Une Mjøds bod, og så har jeg ikke mindst været til koncerter.
Mine gode venner og jeg er jo blandt dem, der jævnligt siger, at Horsens Middelalderfestival er vores Roskilde, og hvad er Roskilde uden god musik? Som altid har jeg været til både Moro, Almune og Ramashang koncerter – men jeg var særligt spændt på at høre Mia Guldhammers nye orkester Guldganger, efter hun ikke længere er del af Virelai (og ligeledes høre Virelai med en nærmest ny besætning). Guldganger har Mia stiftet sammen med Morten Musicus og Christian Mohr Levisen, og selvom det er i samme kategori som Virelai, så synes jeg absolut, at det var en anden koncert oplevelse. Der er fortsat tale om fortryllende ballader, som aktivt inddrager publikummet, men et andet valg af sange, lidt legen med brugen af instrumenter og ikke mindst et større fokus på religion resulterede i et andet udtryk. Som vi drøftede det i Middelalderligs afsnit om kristendom, kirke og klosterliv i middelalderen, så er der for mange en slags berøringsangst forbundet med at portrættere middelalderens stærke kristendom, som også er at finde blandt flere af landets middelalderorkestre. Men ønsker man at portrættere noget autentisk middelalderligt, så kan man nærmest ikke komme udenom kristendommens tankeunivers, og det skinnede klarere igennem hos Guldganger, end det plejer at gøre det hos Virelai. Det var en så stor fornøjelse at høre Guldganger, at jeg tog til to af deres koncerter.
Med det sagt er Virelai dog også et orkester, som jeg endnu har kært, og som passende fik lov til at demonstrere sin nyeste forvandling til det brag af den jubilæumskoncert, der blev afholdt lørdag aften på festivalen. Her optrådte både Almune, Moro, Virelai og Ramashang på skift indendørs på en scene og med tilsluttede mikrofoner og højtalere som til en rigtig rockkoncert. Virelai var til stede i sin såkaldte ”All-Stars” version, hvilket betyder, at både Mia og Morten spillede med, selvom de ikke længere er del af orkesteret, samtidigt med at orkesteret nyere medlemmer også deltog. Det var således spændende både at se f.eks. Mia og orkesteret nye sangerinde skiftes til at opføre de klassiske Virelai numre, og det kunne godt tyde på, at orkesteret har en lys fremtid i møde med det nye talent, de har fået ombord som Mia og Mortens erstatninger. Jeg mistænker også, at f.eks. Mia og Morten var med til jubilæumskoncerten, fordi der ikke var plads til både Virelai og Guldganger på programmet, og det ville jo nærmest have været skandaløst ikke at have de to med til jubilæumskoncerten.
![]() |
Middelalderlig redaktionen i godt selskab til aftenkoncerten. |
Generelt var
jubilæumskoncerten en stor succes fra den indledende kammersang ved Almune til
Ramashangs energiske finale, men et personligt højdepunkt for mig må være, da
Moro opførte det nye nummer; ”Bispen kan ikke li…”, som var både catchy, sjovt
og festligt. Det var så tæt på middelalderrock, som man kan komme, og som en
vedholdende ørehænger har jeg nu gået og nynnet melodien i to dage. Det
tilføjede blot til oplevelsen, at man næsten skulle tro, Moro havde skrevet
sangen, imens de ventede på at gå på scenen, da Bjørn-Morten måtte synge ud fra
en et lille sammenfoldet stykke papir med sangteksten på.
Det var en skøn måde at slutte årets festival af på, og vi i Middelalderlig redaktionen havde bare en fest. Tilbage er der vel kun at sige; tillykke med de 30 år til Horsens Middelalderfestival! Må der komme 30 mere.
![]() |
Apropos kristendom og historisk autenticitet, så se lige den frisure, som min ven Anders fik lavet til festivalen |
Kommentarer
Send en kommentar