Braveheart og Våbenbrødre

Sommerferie. En dejlig tid på året, men endnu bedre for mig, fordi at jeg har fødselsdag midt i den. Der fik jeg den tredje bog i serien Våbenbrødre af John Flanagan (faktisk fik jeg to). Jeg satte mig også den til at se den gamle klassiske film Braveheart med Mel Gibson. Jeg kun lide begge dele. Men jeg vil starte med at fortælle om Braveheart.

Braveheart.
En af grundene til jeg har set Braveheart, var fordi at jeg var for ikke så længe siden var i Skotland. Der så vi et maleri med William Wallace på og da jeg spurgte min mor hvem det var, brugte hun resten af turen på at sige at den film skulle jeg engang se. Filmen handler om Skotlands kamp for frihed. Jeg fandt så tilfældigvis filmen i Fona til 50 kroner og jeg købte den. Så aftenen efter min fødselsdag, så jeg den sammen med min lillebror Kristian og min bedste ven Valdemar (jeg mener ikke mig selv, min bedste ven hedder rent faktisk Valdemar). Jeg vil sige dette om filmen, det er måske (for mig ihvertfald) en gammel film, men den overgår mange nyere film (host host Immortals). Den var rigtigt godt lavet og jeg synes helt klart den har gjort sig fortjent til den oscar. Jeg kan anbefale den til alle der ikke har set den. Jeg vil gerne runde af med at sige (for at få Harry Potter fans til at vil se den) at ham der spiller Dunder Skrækøje er med din (ifølge IMDb).

Våbenbrødre
Hvis der er nogen der læser dette, der kan lide John Flanagans Skyggens Lærling, så vil jeg bare sige at Våbenbrødre foregår i samme univers. Våbenbrødre trilogien handler om en gruppe drenge, der bliver trænet som krigere. Lad mig lige forklare det lidt nærmere. I landet Skandia (jeg ved det at det bare er Skandinavien, med navnet ændret) skal alle unge mænd trænes som krigere og sømænd. De deles op i nogle hold og kæmper mod hinanden. Disse hold kaldes våbenbrødre. Godt nu da i ved kan jeg lige fortælle lidt om historien. Hal (hovedpersonen) skal være med i våbenbrødre træningen. Der er mange drenge det år og der vælges to drenge til at vælge hold. Det ender med at de restende drenge (De Uønskede, som er titlen på første bog), danner deres eget hold Hejrerne, med Hal som deres ufrivillige leder. Første bog handler om deres træning og i de to næste, jager de piraten Zavac, som har stålet noget meget betydningsfuldt fra Skandierne (jeg siger ikke hvad). Til skyggens lærling fans vil jeg lige sige at Erak og Svengal er med. Man kan godt se at det er John Flanagan der har skrevet den. Tre af karakterene har de samme roller som Will, Horace og Halt i skyggens lærling.

Kommentarer