How To Train Your Dragon

Tegnefilm/animationfilm har altid haft det svært, når de har skulle lokke ældre publikum til. Dette er især fordi, at de ofte har meget barnlig humor og en knap så seriøs stemning. Dette betyder dog ikke, at de er dårlige film. Det sker ikke hele tiden, men ind i mellem kommer der et mesterværk fra tegnefilm/animationfilmenes rækker. Det er netop hvad How To Train Your Dragon er.

Som jeg lige sagde, så har mange film (det er heller ikke kun animation/tegnefilm) haft det svært ved at blive elsket blandt både børn, unge og gamle. Det er som regel kun komedier, som klarer det. Men HTYD klarede dette, samtidig med at den var en seriøs film. Jeg har ikke set den før nu, fordi at jeg frygtede, at den var en kedelig dårlig komedie for små børn (undskyld hele animations/tegnefilms branchen, jeg burde stole mere på jer. Find Nemo var en af mine yndlings film, da jeg har mindre, og den er stadig god. Det var den første film, jeg så i biografen), men det var den ikke. Det var en seriøs, rørende og spændende film, som også havde mindre komiske elementer, men de var langt fra hovedpunktet i filmen. Filmen havde også en masse gode fantasy elementer, og da den handlede om vikinger (som dog havde lidt for klicheagtige udseender, men det kunne jeg tilgive), blev den bare endnu bedre.

Historien minder mig især om to andre fantastiske historier. Den ene er Ronald Barbaren (som også er en god film), og det føltes i starten som en børnevenlig version af den. Men da man kom længere ind i filmen ændrede det sig, selv om at der stadig var ting til fælles. Den mindede samtidig om Våbenbrødre bogserien, som er skrevet af John Flanagan. Der var også en del forskelle, men alle tre af disse startede ud på nogenlunde den samme måde. Ronald, Hal og Hiccup (hovedpersonen i HTYD) kommer alle sammen fra et krigerfolk, og de er alle tre mindre og lidt svagere end resten af deres folk. De har alle tre en mentor af en art, som er en gammel kriger. Men samtidig er alle de tre historier meget forskellige. Filmen gav også et helt nyt synspunkt på drager, og der var mange unikke drager i den. Især dragen Toothless var meget interesserende, og den lignede til dels en kat (nu jeg har både set en kattedrage og en hundedrage). Jeg har set, at der lige er kommet en toer i biografen, og der er vist også en tvserie. Jeg tør ikke se tv serien, da jeg frygter, at den er dårlig, men jeg tror, at toeren bliver god.

Kommentarer