Heroes of Olympus: The Blood of Olympus

Hvorfor kalde det Percy Jackson's Final Battle,
når det mest handler om Jason
Percy Jackson. Det var ham, der startede det hele for mange år siden, og så fik han ikke en større rolle. Det er nok min største skuffelse i forbindelse med denne bog. The Blood of Olympus er din sidste (tror jeg) bog i en lang serie, der begyndte med Percy. Efterhånden er der blevet tilføjet flere hovedpersoner, og denne bog var ingen undtagelse, men den mistede balancen fra Hades. I de andre bøger har der været balance imellem alle hovedpersonerne, men i denne droppede han nærmest fire af dem. Måske ville han hellere fokusere på de andre karakterer, som ikke var færdig udviklede, men det gør ondt, at der ikke var et eneste kapitel, hvor man fulgte Percy. Det skal dog ikke betyde, at han ikke var med, men det var ikke helt hans historie mere, han var blevet en mindre karakter, han var næsten kun en støtte karakter. I stedet var der meget fokus på Jason, Piper, Leo, Nico og Reyna. Rick prøvede især at reparere Jason, som aldrig rigtigt har fungeret før. Hans personlighed og unikke ting har aldrig rigtigt været nok. Han har aldrig rigtigt interesseret mig. Jeg vil sige, at det lykkedes i denne, men det tog lang tid. Han forsøgte så mange gange i bogen med mindre plot, som ikke virkede, før Jason endelig kom på plads. Men de dele som ikke virkede, var ikke særligt interessante, og der kunne sagtens have været nogen Percy øjeblikke i stedet.
Jeg glæder mig meget!
Piper har jeg aldrig haft det samme problem, hun har altid været på plads, men hendes rolle i denne blev måske for stor. Jeg hader hende ikke eller noget, men hvorfor skulle hun have så meget opmærksomhed, når hverken Hazel eller Annabeth fik kapitler. Det var en smule irriterende. Leo fik også sin storhedstid i denne, og det var nogle af de bedste dele af bogen, og han havde måske mere brug for det end Piper. Nicos var også rigtigt gode, og de afsluttede Nicos udvikling, samtidigt med at Reynas også var gode men unødvendige. Bogens plot var også i det store hele rigtigt godt, men slutningen deles til to klimakser. Det første er rigtigt godt, men det andet er for kort og ikke tilfredsstillende nok. Jeg synes, at bogen var god, men jeg er alligevel en smule skuffet. Jeg glæder mig dog stadig til hans næste bog serie, der kommer til at handle om nordisk mytologi. Den kommer til at hede: Magnus Chase and the Gods of Asgard. Jeg håber den blive mere Percy end Kane. Kane var god, men den brugte ikke lang tid nok på at opbygge universet, før den gik til klimakset. Det var fordi, at der kun var tre bøger, og den skulle have det samme episke niveau som Percys 5/10 bøger. Og så skal Rick ikke ødelægge Nordisk Mytologi, men jeg stoler på ham. Hmmm dumme Marvel Thor.

Kommentarer