Omsider: I aim to misbehave - Malcolm Reynolds (Citat tid)

Nu lykkedes det

For længe siden skrev jeg dette blog indlæg. Indtil nu har jeg haft problemer med teksten, så den ikke kunne ses, men jeg har lige løst det. Det er et halvt år gammelt, og jeg håber, det stadig holder.

(Indsæt naturlig start på et blogindlæg her)

Firefly er en helt fantastisk tv serie, som ikke fortjente at blive aflyst. Men det er ikke, hvad jeg har tænkt mig at snakke om. Jeg vil forsøge at nævne en masse citater inden for en bestemt kategori, som jeg ikke selv bestemmer. På den måde får jeg ikke bare lov til at nævne en masse af mine yndlings citater. Før jeg begynder vil jeg live forklare titlen: I aim to misbehave er et citat fra filmen Serenity, der bliver sagt af Malcolm Reynolds. Men jeg må ikke tale om det citat, fordi at det er et helt andet tema, jeg har fået. Jeg spurgte en af mine venner, og han sagde "ære". Æv. Nå jeg må hellere komme i gang, nu har jeg selv fundet på det her skidt. Åh ja foresten spoiler alert.
Så awesome, men det vente til en anden gang
Hmmm ære. Eddard Stark kom med et ret godt et, som virkelig beskriver hans karakter:

"You think my life is so precious to me? That I would trade my honor for a few more years... of what? You grew up with actors. You learned their craft and you learned it well. But I grew up with soldiers. I learned to die a long time ago".

Det citat er så godt, fordi det virkelig fortæller, hvordan ASOIAF-universets karakterer er. Ned var en de eneste, som virkelig kæmpede for mere end sig selv og sine egne. Men på den anden side, så valgte han alligevel at opgive sin ære for at redde sin datter, så tja hvad kan man lære fra det. Det er nok, at man ikke skal tage til Westeros, for så dør du. Men spørgsmålet er jo egentligt, hvad ære nu også er. Betyder ære, at man holder sit ord og sine eder. For så er forræderi egentligt inde under dette tema. Og der er et rigtigt godt citat fra AC, der kan bruges i den sammenhæng. Det er forræderen Haras (som skulle have været med i mere end en mission), som siger: 

"I am no traitor... for I cannot betray those I never truly loved".

Og er der ikke også en smule sandhed i disse ord. Betyder ære, at man beskytter det man holder af, eller dem man tjener. Det er et meget godt spørgsmål, og det kan være svaret på, om Eddard og Haras mistede deres ære eller ej. Men det er, hvad der gør nogle citater gode. Når de siger så meget med enkelte ord, som ellers ville have taget en hel samtale. På trods af at Haras forrådte assassinerne, så har han dog en pointe, og det er i hvert fald et godt citat.

“I happen to be a very loyal person. Up until the point where someone expects me to die for failing. That’s not a fault, really, is it?”
Og videre det går til et nyt citat. Dette er fra Zevran, der er en elvisk snigmorder fra dragon age, som han kommer med, lige efter han har forsøgt at dræbe spilleren og derefter tilbyder hans loyalitet. Dette er også et genialt citat, som viser hans personlighed. Men igen så er der en pointe. Betyder loyalitet, at man skal dø efter at have fejlet sin mission. Så længe han ikke forræder nogen, har han så mistet sin ære. Jeg ved, at nogen (inkluderende Ned) ville sige ja, men jeg er ikke helt sikker. Han har forresten også sagt: "You tend to get up to interesting things. You meet interesting people and then you kill them. I'm game to tag along, if you are."

Kommentarer