Bag of Holding: Jade Empire, Skammer, Arr... Flash (med DLC)

Nu har jeg så læseferie (sådan da), og her kommer et af de større indlæg. Der er lidt, jeg vil have vendt, drejet og ristet over sagte ild.

Kongfu Dragon Age

En verden bygget på kinesisk mytologi og et utal af mærkelige dæmoner (absurd mærkelige). Et imperium styret af mystisk gruppe agenter, der kontrollerer alle gennem frygt (lidt alla "there is no war in Ba-Sing-Sei"). En trussel er ved at bringe verden i ubalance og forstyrrer ånderne. En trussel der forsøgte at ende helten ved at angribe et tempel og dræbe en drage. Kun en person kan stoppe det... Den Sidste Luftbetvinger.... øh jeg mener åndemunk.
Jade Empire er et ældre Bioware spil... undskyld, jeg mener Bioware Corp spil fra tiden før EA. Af grafik og følelse er det stort set et kinesisk, kongfu Dragon Age, hvor man samler en gruppe helte og udskud, som sammen kæmper imod en større trussel. Det er en fin historie, som ville være lidt svag, hvis det ikke var på grund af et par dejlige plot twists undervejs. Ellers er det et ganske sjovt spil med fine kompagnon karakterer (ikke de bedste nogensinde, men der var nogle gode blandt dem) og en helt mærkværdigt form for humor. I spillet kan man benytte mange forskellige kampstile, og disse inkluderer mærkeligt nok at forvandle sig til en kæmpe dæmon tusse ("demontoad style!") og at skyde med muskedonner. Jeg havde dog et par problemer med det også. Selv om at der var gode side missioner, kunne der godt have været lidt flere, og udvalget af udstyr var alt for småt. Man fik massevis af penge i løbet af spillet, men man kan ikke en gang skifte sin dragt. Normalt klager jeg ikke over loot og udstyr, men her var simpelthen for lidt. Samlet set er det dog et godt spil, som er endnu bedre, hvis man fik det gratis ligesom jeg.

Skammerens Klatter

Jeg har hørt Skammerens Datter blive nævnt utroligt mange gange i løbet af de sidste par år. Legenderne fortalte, at det var den bedste danske fanasy roman nogensinde. Jeg blev ærligtalt ikke alt for imponeret over den titel. Der er ikke særligt meget dansk fantasy, og ud af den smule, jeg havde læst, fandt jeg kun Himmelherren og den første Erik Menneskesøn gode (2-4 var knap så gode). Så kom der den film, jeg ikke så, hvis trailer og anmeldelser var lige afskræmmende. Det var først, da en af mine venner (som for nyligt vandt en konkurrence i novelle skrivning, tillykke med det, Støvbold) fortalte mig om bogen, at jeg valgte at kigge nærmere på det. Jeg fik så bogen af den selvsamme ven i forsinket fødselsdagsgave til juletid (min fødselsdag er den 23. juli, så man kan nok godt kalde den lidt mere end lidt forsinket), og nu har jeg læst den sammen med/for min lillesøster. Så hvad synes Fantasy Nørden og Prinsesse Katrinius af Siril om Danmarks "bedste" fantasy roman?
"Jeg synes, den er god" siger min søster, som jeg nu læser Ringenes Herre for "men der var lidt for mange karakterer". Jeg vil også sige, at den var rimelig god, selvom at den efter min mening er lidt overvuderet. Jeg vil ikke sige, at den har for mange karakterer, men den var ikke særligt god til at introducere dem eller gøre brug af dem. Bogens stærkeste er faktisk karaktererne, da de er interessante og ikke blot er klicheer og genbrugte ideer. Den spreder dog sit fokus lidt for meget og bruger tid på tilfældige personer (NPCer) såsom tissedamen og den sadelmager fremfor karakterer med større eller bare vigtige roller. Samtidigt er mange af forholdene meget falske, og kun et af de venskaber, der opstår, kommer ikke ud af det blå. Især en af karaktererne er der bare pludseligt og spiller til min frustration en større rolle i klimakset end hovedpersonen. Denne karakter føles bare dårligt introduceret og benyttet, selv om at selve karakteren er god nok. Og hvad angår hovedpersonen så er hun desværre lidt for ligegyldig i sin egen historie. Alt det vigtige hun "gør" er af rent tilfælde. Det er nok det mest skuffende, da jeg virkeligt fandt Skammer kræfterne spændende og originale. De bruges faktisk virkeligt godt i den første halvdel af bogen, men derefter går det ned ad bakke, og den samme dialog gentages og igen. Det er altid "skammer du dig ikke?". Evig og altid. Det ville være lidt ligesom, hvis der kun var en besværgelse i Harry Potter, eller hvis Kaptajn Haddock kun havde et bandeord. Det er ikke et catch-frase. Nu vil jeg dog lige rose bogen igen, før jeg kommer ud med de sidste ting, jeg kunne ikke lide, så det ikke kommer til at fremstå som om, at jeg hader bogen. Men det er ærligt talt langt sværere at give ros end kritik, når nærmest alt er sagt i forvejen. Men jeg vil dog meget kliche sige, at jeg godt kunne lide bogens stemning, som den byggede ganske godt op. Jeg fandt også de svagere drager rimeligt skræmmende på deres egen måde og det fungerede dejligt realistisk i forhold til sår, selvom at det var ufortjent og uværdigt at kalde en samling uduelige bonderøve med sværd for drageriddere. De var værre end Storm Troopers og kunne ikke finde ud af noget som helst. Det sidste, jeg vil bemærke, er, at introduktionen til verdenen var rimelig doven og vag. Jeg ved, at der latin, folk kalder hinanden for "mesiere" og "medama" i stedet for rent faktiske titler fra middelalderen, at "hovedlandet", hvad det end hedder, virker lidt som Danmark, men så alligevel ikke, og at verdenen gemmer ting, vi burde have fået at vide til at starte med, indtil det er relevant. Jeg kunne godt have tænkt mig at vide, at krudt fandtes i universet, før det pludseligt var super vigtigt. Det var ikke engang en hemmelighed. Alle kendte til det bortset fra læseren. Og så virker det til, at nogle af karaktererne blev snydt, men de var ligelade? Og nårh jo, så får bogen også minuspoint på grund af udtrykket "morder-monstret". Så samlet er det en god (men ikke bedre) roman med så meget spildt potentiale samt en doven introduktion, en ligegyldig hovedperson og stupide borgere. Det lød mere negativt, end jeg forsøgte at få det til at lyde.

Jeg skriver på iPad og kan derfor ikke lave en overskrift.

(OVERSKRIFT) : Flash m. DLC

Så er endnu en sæson af Flash og Arrow samt den første af Legends of Tomorrow ovre. Det var ikke et kønt syn. Alle tre sæsoner har været nogle blandede pakker med gode og dårlige dele. Jeg vil faktisk sige, at Legends førte i en meget kort periode, men ellers har det hovedsageligt været Flash i fronten. Jeg overgiver mig, Anders, Flash er bedst, når man kigger på det nyeste Arrow. Arrow startede ellers godt ud denne sæson, men alt det spændende (rent faktisk at forbedre byen økonomisk og magien) blev hurtigt kastet til side for at gøre plads til romance og Felicitys mor. Jeg hader Felicitys mor, og jeg har også langsomt overgivet mig til Felicity-haderne. Karakteren havde potentiale, som er blevet spildt på kedelige skurke (host host... bier og eks kærester) og alt for meget romance. Digle klarede alligevel skærene, og Oliver klarede sig som altid fint. Skurken var også meget god, men desværre led han af de samme problemer som Zoom og Vandal Savage. Deres onde planer var latterlige og gav ingen mening. Dette resulterede i tre knap så gode sidste afsnit, hvilket var en skam, da de få afsnit før havde været langt bedre i alle tre serier.

Nu vil jeg bevæge mig på spoiler territorium.

Legends var ikke nær så god, som jeg havde håbet på, da en dum romance kom i vejen. Kendra og Ray gik begge til spilde, når der kunne være blevet gjort så mange langt bedre ting med karaktererne. Ray prøvede at bevise sit værd, men så handlede han kun om romancen. Kendra prøvede på at finde en måde til at dræbe Savage, så kom der en romance i vejen, og til sidst var hun ligegyldig. Jeg er glad for, at hun ikke kommer med i næste sæson. Ray bør nu kunne udfolde sig som karakter. I det hele taget har disse tre programmer det med at smide unødvendig romance ind hele tiden. Jeg siger ikke, at jeg hader romance i fiktion. De har alle tre vist, at de godt kan finde ud af at lave en stille og rolig romance, der ikke tager fokus fra det faktum, at det er en superhelte serie. Ellers var karaktererne det bedste ved Legends, men fokus var dårligt placeret meget af tiden. Firestorm fik slet ikke nok fokus, og deres rørende afsked scene fra et de sidste af snit kunne have været dobbelt så god, hvis der havde været mere build up. For slet ikke at nævne det faktum, at han fik en ny evne i det sidste afsnit, som var vigtig omkring ti minutter senere. Jeg hader forresten tidsrejsen i dette univers, da den ingen mening giver, og jeg afskyr konceptet med Time Revenants. Katelyns skuespil i det sidste afsnit døde også af en eller anden årsag.

Jeg vil dog sige, at både Arrow og Legends har taget gode beslutninger i forhold til næste sæson holdmæssigt. Flash tog en knap så fornuftig en, som jeg ikke helt ved, hvad jeg skal sige til.

Ps. Iris er stadig den værste med Felicity + mor som rival
Pps. Hawkgirls tænder var distraherende
Ppps. Hold the door (jeg kunne ikke lade være. LAD VÆRE MED AT GOOGLE DET, hvis du ikke har set det nyeste afsnit af Thrones)

Kommentarer