The Day of the Doctor

I lørdags var jeg inde og se Doctor Who´s 50 års jubilæum special i biografen i 3D. Det var en fantastisk oplevelse. Jeg var der sammen med nogle af dem jeg var til Pen and Paper med (det vil sige Anders, Jakob og min lillebror Kristian). Afsnittet blev kun sendt i biografen tre steder i Danmark. Vi købte billetter en måned forud, for at vi ville få pladser. Hele biograf salen var fyldt med Whovians (en Doctor Who fan) og der var mange folk der bar enten Fez, Bowtie eller slips. Der var også en del der havde en Sonisk Skruetrækker med, blandt andet mig. På grund af at det kun var Whovians der var i salen, klappede vi flere gange under filmen. Foreksempel der at der stod David Tennant på skærmen, eller når at der var en reference til et tidligere afsnit. Fordi at vi så afsnittet i biografen var der også to ekstra korte videor vist. Den første var Commander Straks og hans klon enhed, der forklarede om reglerne i biografen. Han fortalte at man skulle sætte sine komunikaterer på lydløs og at han elskede den menneske vane, at man sprang små "Majs Væsner" i luften og spiste dem uden nåde. Den anden video var Doctorene der introducerede afsnittet. Den elvte doctor forklarede foreksempel en måde, forpå at man kunne se hvis en person var en Zygon (et forskiftende rumvæsen). Imens alle havde 3D briller på, skulle man kigge på sin sidemand og lukke det ene øje. Hvis at den anden persons ene side af 3D brillerne blev helt mørk var han en Zygon.
Men nu til selve afsnittet. The Day of Doctor var et virkeligt fantastisk afsnit og helt klart et værdig jubilæums afsnit til at fejre 50 år. Det jeg havde set mest frem til var at min yndligs Doctor (David Tennant) vendte tilbage. Jeg nød også at se den nuværende Doctor (Matt Smith), Clara (Jenna-Louise Coleman), The War Doctor (John Hurt også kendt som dragen i Merlin) og en karakter jeg ikke helt vil fortælle hvem er (Billie Piper) i afsnittet. Matt Smiths Doctor kender jeg jo godt, men jeg havde virkeligt glædet mig til at se John Hurts. Jeg havde forventet at John Hurts War Doctor ville være en ond version af vores allesammens yndligs Time Lord, men det var ikke sandt. Når at man ser ham i afsnittet får man ondt af ham hele tiden. Han er en gammel trist man, som skammer sig og ikke mener han er værdig til at blive kaldt The Doctor. Det var virkeligt sjovt at se tre doctorer i samme afsnit, hvor at de hele tiden færdigjorde hinandens sætninger og kritiserede hinanden. Afsnittet handlede meget den beslutning som Doctoren tog om at udslette Gallifrey. I løbet af afsnittet var man både på Gallifrey, en mystisk ørken, England i 1562 og i nutiden. Der var både Daleks og Zygons som fjender i afsnittet.
Dette afsnit er ikke bare en mustsee, det er et af de afsnit/film som man bare ikke kan lade hver med at se. Jeg tror også at den er god at se, for folk der engang var Doctor Who fans (original serie), for at lige blive opdateret om hvor langt er nået. Alle doctorene er faktisk med afsnittet hen imod slutningen (det var de nød til at være).
Afsnittet bliver dog først sendt i Danmark den 20. December klokken 20.00, hvor at jeg helt klart skal se det igen. Danmarks Radio har dog også lagt afsnittet op på deres hjemmeside for gratis streaming for dem der ikke kan vente (jeg har lige set det igen). Se af snittet her (det er virkeligt godt).

Kommentarer