Hobbitten DEL 2

Nu har jeg omsider været inde og se del to af Peter Jacksons filmatisering af en mine yndlings bøger Hobbitten. Den var rigtig god, men jeg synes godt nok at de havde ændret meget for at den kunne leve op til Ringenes Herre aktion mæssigt. Mange af mine yndlings øjeblikke i bogen var ikke nær så gode i filmen. For folk som har set filmen og læst bogen, så behøver jeg bare at sige Beorn og Bard. Nu har jeg så hørt mange folk der mente at den største ændring var Legolas (Orlando Bloom) og til dem vil jeg sige "nej det var det ikke". Det giver god mening at Legolas var med i filmen, eftersom at dværgene og Bilbo "besøger" Legolas far Thranduils hof. Bilbo blev endnu en gang spillet af Martin Freeman, som også spillede Arthur Dent i A Hicthikers Guide to the Galaxy, en film også blev ændret i forhold til bogen. Desuden spiller han også Dr Watson i den eneste krimi serie jeg nogensinde for alvor har kunnet lide, Sherlock.
Der var dog en stor altafgørende ændring som jeg ikke ved om jeg nogensinde kommer til at tilgive Peter Jackson for. Jeg vil ikke spoile det, men for at folk ved hvad jeg snakker vil sige disse ord: Tauriel, Kili, Athelas, Søby, ork og efterladt. Jeg tror det ville have bedst, hvis at Hobbitten var blevet filmet først og at de så havde lavet Ringenes Herre efter. Så ville alle folk der kun har set filmene, ikke have så store forventninger til Hobbittens aktion dele, for mange af bogens bedste dele er netop ikke aktion scener. Det er foreksempel Bilbo og Gollums gåde leg, hvilket jeg elskede at de havde med i den første film. 

Men nu vil jeg lige prøve at gøre det umulige og glemme bogen et øjeblik og kun se på filmen. For på trods af alle ændringerne var filmen stadig virkelig fantastisk. Et af filmens højdepunkter var helt klart Smaug, som blev spillet af Beneditch Cumberbatch som også spillede Khan i Star Trek into Darkness og Sherlock Homes i Sherlock (så Bilbo og Smaug har en tv serie sammen). Han er også den som jeg helst vil have som den næste Master i Doctor Who. Men tilbage til Smaug. Smaug er som sagt et af filmens højdepunkter, han er fantastisk animeret og virkelig skræmmende. På grund af ændringerne i filmen er han meget mere med end i bogen og det er langt fra en dårlig ting (omend heller ikke nødvendigvis god, fordi at det har medført andre ændringer og flere aktion scener som ikke var i bogen). Jeg kunne også virkelig godt lide scenerne med Gandalf, som var delvist en del af bogen. Man kan dog godt se at Ian Mckellen som spiller Gandalf er blevet en del ældre, men han er stadig en god skuespiller. 

Filmen var en værdig efterføger til an Unexpected Jurney og jeg glæder mig til del 3 There and Back Again (ud og hjem igen). Alle skuespillerne der spillede dværgene gjorde et godt arbejde igen, der iblandt Richard Armitage der spillede Thorin. Den engelske komiker Stephen Fry var også med som Søbys herre. I skal heller ikke lade de negative jeg har sagt om filmen, være grund til at I ikke ser filmen. Den er den bedste film jeg har set i biografen i år og jeg glæder mig virkeligt meget til at se den igen

Kommentarer

  1. Igen et sted, hvor 14-årige Valdemar havde en anden mentalitet.
    Men der gik ikke længe, før det ændrede sig for altid.

    SvarSlet

Send en kommentar