Hvorfor Tolkiens Ørne ikke er et plot hole

Jeg har virkelig mange gange hørt folk sige at ørnene i Tolkiens Midgård ikke giver mening. Når jeg så beder folk om at uddybe det, siger de den ene sætning "hvorfor flyver de bare ikke hele vejen til Mordor på ørnene". Folk der siger den sætning gør mig bare så irriteret. Der er så mange grunde til at ørnene ikke flyver dem hele vejen. Nu vil jeg lige gennemgå tre af dem.

Grund nummer 1.
Ørnene er ikke taxier. De kommer ikke bare når at man kalder på dem og normalt holder de sig langt væk fra mennesker. Jeg ved godt at i filmene ser det ud som om at Gandalf tilkalder dem, men i bøgerne er det faktisk sådan at ørnene helt tilfældigvis flyver forbi og ser Gandalf i nød. Gandalf reddede nemlig engang ørnenes fyrstes liv, ved at helbrede ham fra et pile sår og de hjælper ham derfor. Men som de siger i Hobbitten, hans tjeneste vil ikke få dem til flyve nær menneske byer, fordi normalt skyder menneskerne efter dem med deres buer, fordi at ørnene normalt tager deres får. Det er derfor at de sætter dem af på Beorns Carrock.

Grund nummer 2.
Mordor er ikke et helt ufarligt sted. Orker kan godt skyde med bue og også armbrøst. Nogle af dem er faktisk ret fremragende til det. Tag bare og kig på Lurtz. Jeg ved godt at han kun er delvis ork, men han er stadig et fremragende eksempel på at orker også kan være farlige med langdistance våben. Det gør ondt at blive ramt med den bue der. Prøv bare at spørge Boromir.









Så er der også de her fætre.
Det her er en af fætrene.
Ringånderne er ret effektive på deres flyvende krybdyr aktiv drageligende væsner. De var ihvertfald ret effektive imod Gondors soldater. Jeg kan virkelig godt lide ørnene, men jeg tror at det vil være lidt optimistisk at tro at de kan slippe ind i Mordor i starten af Ringenes Herre. Men før at nogen begynder at bruge som argument at ørnene fløj ind og reddede Frodo og Sam i slutningen af Kongen Vender Tilbage, så vil jeg lige påpege at Mordors folk fra ret distraheret på det tidspunkt. De havde ligesom lidt travlt med at være i et slag mod nogle Mænd fra Vesten. Jeg ved godt at de var lidt i overtal, men et slag er stadigt noget som kræver meget af ens opmærksomhed.
De er lige så optaget som robotter i julemands dragter rundt om en nyligt regenereret Timelord.

 Grund nummer 3.
Ørnene har faktisk også noget at lave. De har reder at passe, mad at samle, unger at passe, får der skal stjæles og så videre. De har også noget der hedder hverdag, deres involverer endda også ork jagt engang i mellem. De bor jo i Tågebjergene og der er både orker, bjergtrolde, stenkæmper og mange andre skumle typer, som ørnene af og til skal jage væk fra deres redder. Jeg ved godt at de kommer i både slutningen af Ringenes Herre og Hobbitten, men det var ved slag hvor at de ikke var alene og hvor det gavnede dem meget at deltage. Ørnene ville ikke selv have kunnet klaret et angreb på Mordor.

Det var så alle de tre grunde. Jeg håber at jeg har fået overbevidst nogen om at Ørnene ikke er et plot hole.

Kommentarer

  1. Betragt mine fantastiske paint evner.
    Derudover er det første indlæg, som hverken omhandler nyheder, en anmeldelse eller noget rollespil, jeg har arrangeret.

    SvarSlet

Send en kommentar