Tilbage til Harry Potter

For uvidende folk, så har ham ikke
noget med Harry Potter at gøre.
Jeg har for ikke længe siden læst den første Harry Potter bog igen, denne gang på engelsk. I denne weekend har jeg også set alle filmene, to gange. Den største grund til at jeg har set dem to gange, er nok fordi det var så længe siden jeg sidst havde set nogen af dem. Der har nemlig været sådan en periode hvor jeg ikke rigtigt har tænkt på serien, selvom at det er en af mine yndlings bog/film serier. Jeg tror det startede kort efter den sidste film kom ud. Der var mange folk der hele tiden sagde til mig at de syntes Harry Potter var ti gange bedre end Tolkiens bøger og Tolkiens stank. Fordi at Tolkiens bøger er mine yndlings bøger, så følte jeg mig lidt "gnaven". Det endte så i at jeg holdt mig fra serien i et stykke tid. Nu da jeg har læst den første Harry Potter igen, indså jeg at det var åndsvagt. Harry Potter var den anden fantasy bog serie jeg læste (min far læste den også for mig, før jeg selv kunne læse) og en af mine yndlings. Jeg føler det lidt som om at jeg forrådte en barndoms ven. Derfor vil jeg sige til alle andre der mener at enten Ringenes Herre eller Harry Potter stinker bare fordi I bedre kan lide den anden, at de folk skal tage sig sammen og læse den anden. Begge serier er fantastiske og de er meget forskellige. Man kan ikke rigtigt sætte dem op imod hinanden. For det første foregår Harry Potter i vores univers i 90erne og Tolkiens foregår i en glemt tidsalder (som faktisk også skal forestille at være i vores verden, det siger jeg bare lige til folk der ikke vidste det). Så for jeres eget bedste, lad hver med at hade den ene serie på grund af jeres følelser til den anden. Man kan sagtens synes at både Neville Longbottom (han er min yndlings karakter i Harry Potter) og Aragon er seje, uden at lave et lave et hul i tid og rum. Man kan godt være både imponeret af Gandalfs og Fred og George Weaslys fyrværkeri (prøv bare at forestille jer hvad de ville kunne lave sammen). Man kan godt mene at både Gandalf og Dumbledore er den største troldmand nogensinde, fordi at de findes i to forskellige historier. Man kan godt både drømme om at både komme ind på Hogwarts og om at blive en rytter af Rohan. Det er to fantastiske serier.
Billedet er fra min yndlings Harry Potter film/bog. Hvis du er en stor fan, kan du godt gætte hvilken.






















I the Chamber of Secrets
Men nu jeg er ved Harry Potter, så er der nogle andre ting, jeg lige vil sige. Harry Potter serien har et af de mest indviklede plot jeg kender. Dumbledore er en planlægger på højde med kejseren (fra Star Wars). Men plottet er ikke forvirrende hvis man tænker sig lidt om. Dem der mener jeg overdriver med plottets kompleksitet, råder jeg til at læse bøgerne. Plottet er forenklet lidt i filmene. Nu da jeg har set alle filmene igen, har jeg lagt mærke til at de lavede en fejl i forhold til toeren og treeren. The Whomping Willow er i toeren inde bag slots muren, men i treeren er den udenfor muren. Jeg tænker at dem der lavede filmene nok ikke havde læst treeren da de lavede toeren. Det er nemlig rigtigt at den er uden for murerne. Så er der også det at de har flyttet Den Fede Dame. I etteren var hun inde på en korridor, men i de andre er hun ude ved trapperne.
I the Prisoner of Askaban

Nu tror jeg at jeg vil læse resten af serien på engelsk. Den første var måske 20% bedre på engelsk end på dansk. Til sidst vil jeg lige nævne at David Tennant (den tiende doctor) er med i The Goblet of Fire og ham der spiller Barty Crouch er også med i doctor who.

Kommentarer

Send en kommentar