Det samme skete med New Vegas + Projekt Monster sidste log

Det er faktisk omtrent et år siden, jeg først spillede Fallout 3. Et par af mine venner har siden sagt, at jeg burde spille New Vegas, som er det næste spil i serien, og det skulle være meget bedre. Jeg er ikke helt enig.

En god start

Fallout: New Vegas startede virkeligt godt ud. Det føltes som treeren, men det var samtidigt nyt. Det føltes mere civiliseret og venligt, men jeg kan ikke helt beslutte om det er godt eller skidt. Jeg havde mere lyst til at spille videre, men der var noget fjernet. Det havde ikke længere den creapy atmosfære, der karakteriserede treeren. Det havde dog noget helt andet. Spillet havde et imponerende faction system, jeg først nu har indset, at Shadow manglede, og det føltes virkeligt åbent. Det føltes mere, som om det var dit spil, end at du var spillets spiller. Du havde virkelig kontrol over dine handlinger i den første lange del af spillet, hvis du spillede efter dine egne regler. Jeg var en tosset karakter (tænk på mig som en flink Joker, men ikke Jeff Joker), som gjorde tingene på sin måde. Jeg gik direkte ind på et hotel og myrdede en fyr for få hævn foran alle hans livvagter, på trods af at alle ville have mig til at lægge en plan først og snige mig ind. Jeg dræbte den "store" Caesar (og de kunne udtale det rigtigt), da han truede mig med hans ynkelige gigantiske hær, fordi jeg ikke ville være hans slave. Jeg dræbte min chef, da han tilbød mig materielle goder for at hjælpe ham, og så var han en tand for arrogant og undertrykkende. Det føltes virkelig, som om jeg var i kontrol.
Her ses min karakter: Washingmachine den 1.

Fejlen

Ja det gik så godt med de tilføjede companions (der var halvt imellem Skyrim followers og Bioware companions) og den åbne historie, lige indtil fejlen opstod. Spillets skabere forsøgte at lave en Alduin. Jeg ved ikke, om de selv var klar over det eller ej, men de kom til at gøre det. Jeg tror, de indså, at de havde lovet for meget, og så blev de nød til inddrage det igen, hvis spillet nogensinde skulle blive færdigt. De fjernede ihvertfald valget og friheden og tilføjede snore, der holder spilleren fanget i resten af spillet. Ikke flere valg og kun illusionen om dem, og det var ikke engang en god illusion. De tog det gode skelet, de havde bygget op og placerede et nyt stinkende element i det. De tilføjede den satans Yes-Man. Så vidt jeg har forstået, så kan man spille historien på flere måder, og jeg tog den måde, der virkede mest selvstændig. Jeg ville ikke tage imod ordrer fra nogen, så derfor fik jeg en "tjener", der fortalte, hvad jeg skulle gøre for at opnå dens mål, som åbenbart også var mine egne. Her fra gik spillet ned ad bakke, og det endte i et virkeligt dårligt klimaks og en endnu være en slutning med en parodi af en epilog til sidst. Jeg kan godt forstå, at folk siger, at Mass Effect 3 havde en dårlig slutning, men klimakset indtil det sidste valg var virkeligt godt, selvom det måske ikke var forklarende nok. Men New Vegas havde både et dårligt klimaks og et dårligt valg, og det eneste jeg nød i løbet af det, var da jeg forestillede mig min karakters tanker til det hele, og da jeg fandt på at springe alt i luften med min missile-launcher.
Her ses den skyldige

Det sker jo

Ja det er efterhånde sket i en del spil, at det skabes illusionen om valg, men jeg har sjældent set et dårligere forsøg ind i New Vegas. Det kan godt være, at det bare var min spillestil og tilgang til hovedhistorien, der gjorde det sådan, men jeg er nu skuffet. Jeg har fået nok illusioner om valg i Dragon Age Inquistions slutning, men dette var meget værre. Der var ikke engang bygget ordenligt op til klimakset, så jeg ved ikke, om jeg kommer til at spille det igen.

Til et bedre emne

Jeg blev for længe siden færdig med at male den store i ferien, men jeg har først haft billederne klar nu, så lad os se, om jeg kan huske detaljerne. Jeg havde vist fortalt jer, at vi var igang med bjergtroldekongen, men tingene endte anderledes, end vi havde planlagt. Min brors gnavpande var alt for stor til kongen, så han kom ikke op på den. I stedet fokuserede vi på andre ting til ham. Vi fik lavet to små bjergtrolde til ham, og så gik vi igang med at forbedre hans stav. Den fik en spydspids fra nogle beastmen rester, og så tilføjede jeg en smule blod på spidsen. Resultatet så sådan ud. 




Imellem tiden gik jeg igang med at skaffe kropsdele til bjergtrolde kongen, for der skulle jo gøres lidt ekstra ud af ham. Jeg havde en meget gavmild donor blandt de figurer, der allerede var blevet til taget fra. Så hans kropsdele blev malet over med først sølv og senere blodrød, så de så beskadiget ud. De kom også på kranie pladen, og så var det hele klart til limen.


På bjergtroldekongens hoved sidder en lille bjergtrold, og i hånden ses det forbedrede spyd. Bjergtroldekongens krone er guld, og vi har tilføjet noget ben farve til huden for, at det skulle se mere klamt ud. Bag Kongen kan man finde endnu en bjergtrold, som står med sit blodige knoglesværd. Han tygger lystigt på et af donerens ben. Han ser også virkelig klam ud, men det skyldes nok de tolv dobbelthager og blodet om munden. Ikke at kongen ingen dobbelthager har, hans er jo nærmest majestætisk. 


Til sidst afsluttede jeg figuren med blodigt hoved i hans hånd, der passede fint ind.

Kommentarer