BIOWARE BATTLE

Før jeg kommer alt for godt i gang med dette lange og omfangsrige blogindlæg, så vil jeg fortælle lidt. Jeg vil fortælle om den første dlc til DA Inquisition, som så mystifystisk hedder "The Jaws of Hakkon". Jaws er en udmærket dlc, der bringer en ny lille historie og en hel del viden til Thedas. Den bringer spilleren til et nyt område med nye fjender og nye venner. Begge dele er Avvar, så dem får vi set lidt mere til, og det er meget godt.
Der er derfor en hel del ny og spændende lore (både Avvar og Inquisition) med i dlcen, så hvis man er til det, så er den helt klart en gennemspilning værd. Scout Harding får også en større rolle i denne dlc, så hvis man er fan af hende, så er den også meget god. I det hele taget er denne dlc god, men den er på ingen måde essentiel eller fantastisk. Der er heller ikke særligt mange valg i historien (jeg fandt kun tre), som jeg føler meget skuffende. Men den var underholdende, og jeg håber, at der er en større og bedre dlc på trapperne. Den behøver faktisk ikke være større, men jeg kunne godt tænke mig noget mere Inquistion tid, hvor holdet får en betydning. Jeg vil egentligt bare have en Citadel dlc til DAI. Men helst ikke flere områder medmindre det er nye byer og nye historier (DENERIM! KING ALISTAIR!)

BIOWARE BATTLE

Nu er det så tid til det egentlige kød på indlægget. Jeg vil forsøge at afgøre en gang for alle, hvilket Bioware mesterværk, der er bedst: Mass Effect eller Dragon Age. (Hov vent! Jeg skal have tysk nu)....
"Can it wait for a bit? I am in the middle of some calibrations"
Det er den følelse tysk giver mig
Nå nu er jeg hjemme og har weekend. Ikke mere tysk lige foreløbig. Så NU er det tid til at afgøre, hvilken Bioware serie, der er den bedste. Kandidaterne er som sagt Mass Effect og Dragon Age. Hvert spil i begge serier vil få op til fem point, og der vil være et bonus point i hver duel til det, som har de bedste dlcer. Men lad os først tage et kig på begge serier.

Mød Mass Effect

Mass Effect er en tredjepersons science fiction rpg shooter, der fokuserer meget på spændende dialog og interessante besætningsmedlemmer, når du flyver rundt i dit rumskib "The Normandy". Serien har forsøgt at fokusere en del på udforskning, men det har ikke altid lykkedes lige godt. Til gengæld har serien altid haft det samme løbende tema, som har været virkelig fedt. Du spiller som Shepard i alle tre spil, og ud over navnet beslutter du selv det meste ved karakteren. Mass Effect er taktiske kampe, levende samtaler og trofaste karakterer, der følger dig i en hæsblæsende triologi. Dog med en stor svaghed. Slutningen.
"Dont interfere with my calibrations!"

Mød Dragon Age

Så er vi kommet til DA. Dragon Age er en fantasy rpg serie med samme fantastiske dialog og kompagnon system som Mass Effect. Det har dog et par forskellige. Her er plottet ikke det samme i løbet af de tre spil, og du spiller som en ny karakter hver gang. Det er derfor ikke en triologi på samme måde (de har vist sagt, at der kommer til at være fem spil i det hele), men du får en ny chance ved hvert spil. Der er derfor ingen dårlige slutninger som sådan, fordi du alligevel skal være en ny karakter ved næste spil, og ingen ved, at du også var den anden fyr eller tøs. Dette er både en fordel og en svaghed. Det er i hvert fald anderledes. DAs største problem er dog kampen, som i modsætning til Mass Effect ikke er særligt underholdende. Den er okay til tider (i nogle af spillene), men den er aldrig super god ligesom ME.
"Well... you know what they say about swooping"

Runde 1! Dragon Age Origins vs Mass Effect 1

Lad os starte ud med de første spil. Mass Effect kom i 2008 og var fulgt af Dragon Age Origins i 2009, men hvilken et var bedst?

Mass Effect

"Ah, hey, Commander. Next time we touch down, let's try not to park the ship in a colony of mutant zombies. Just thinking out loud here" 

Mass Effect er et hæsblæsende og ungt (følelsesmæssigt) rum eventyr med et fremragende plot og en god lille besætning. Det er tydeligt at føle, at dette er det første i den seneste række spil fra Bioware, og at de stadig testede ny teknologi. Men spillet klarer sig alligevel fremragende. Det er stort, spændende og nyt, og spillet bliver kun bedre jo længere, du kommer ind. Det første Mass Effect spil er dog ikke perfekt. Der et knap så yndefuldt køresystem, en masse bugs, og selvom kampen er fin nok, så er den endnu ikke perfekteret. Den ene dlc, spillet havde, er heller ikke nok til at give bonus point.
4 Point

Dragon Age Origins


"Now, let us crush something soft and watch it fountain blood. That is a girlish thing to want to do, yes?"

Dragon Age Origins fulgte lige i hælene på det første Mass Effect spil, og det kan tydeligt føles, at det er fra den samme producent. Der er de samme typer moralske dilemmaer, der er spændende kompagnoner, og der er en fremragende historie. Spillets kampsystem er også i nogenlunde samme
kvalitet, fordi det måske er knap så spændende men har ikke nær så mange bugs. Men når det kommer til stemning og åbenhed (for en gangs skyld kan magikere løbe rundt og halshugge folk med sværd), så har DAO taget det næste niveau. Alting føles så virkeligt og super skræmmende i DAO, at det slår mange film. DAOs plot er faktisk blandt mine yndlings plot. Det er virkeligt super godt, og det har en mørk stemning, Bioware aldrig har kunnet genskabe helt. Spillet kommer også med de fremragende bger, som MAN SELV SKAL SPILLE. Jeg aner ikke, hvorfor Bioware aldrig har genindført det, for det var fænomenalt. Især fordi de var forbundet med resten af spillets historie. Ud over det så har DAO nogle helt fantastiske dlcer, så det er et bonus point.
6 Point.

Runde 2! ME2 vs DA2

Så går vi et skridt længere frem i kampen til det andet spil i hver serie. Nu er det Mass Effect 2 mod Dragon Age 2. 

ME2

"And if this thing starts claiming to be "the Vanguard of our destruction", then I got shotgun on the lifeboat, okay?"
Mass Effect 2 (undskyld for alle fejlene i den gamle anmeldelse) er etteren, hvor alt er forbedret. Bedre kamp, mindre dårlige køre ting ting, og så er historien endnu bedre. Det er delvist, fordi de tog en ny vinkel til plottet, som Bioware ikke har gjort før eller siden. Det handler nu om holdet mere end noget andet, og da det er bedste i et Bioware spil, så slår det helt plet. ME2 er et helt fantastisk spil, og jeg synes, det er det bedste i serien. Desuden har det nogle ret gode dlcer (bonus point der).
6 Point.

DA2

"Well... shit"
Efter at ME2 var så stor en forbedring på ME1, så må man jo regne med, at det samme lykkedes for Dragon Age 2. Det var desværre ikke tilfældet. DA2 har taget Dragon Age Origins kampsystem og fjernet alle de små snedige egenskaber, der gav det en god stemning. Du kan ikke længere kæmpe med sværd som magiker eller begå lommetyveri. Alle de dejlige små komboer er også fjernet, og det er nu super kedeligt i kampen. Historien er også gået en tak ned, og selvom der er gode kompagnoner (som altid), så er følelsen ikke den samme. DA2 føles (som jeg har sagt før) som en fantasy sitcom uden et særligt godt langvarigt plot. Det føles kun som sideindhold, og selvom spillet er godt nok, så er det nok det mest skuffende Bioware spil til dato (bortset fra Star Wars The Old Rebublic). Jeg har godt nok ikke spillet DA2s dlcer, men eftersom en af dem blev aflyst, vil jeg ikke regne dem for noget særligt mindeværdigt.
3 Point
Til Hawkes forsvar så blev spillet lavet på et år, og en masse blev klippet væk. Spillet forsøgte også at gøre noget nyt og originalt, men det lykkedes desværre ikke helt. Og så har spillet fået en ret fed sang lavet af en fan.
Jeg hader bare, når skuffende spil får så fede trailer eller sange. Kender I det?

3 Runde! ME3 vs DA Inquisition

Nu er vi kommet til hver series nyeste spil (selvom et nyt ME er på vej).

ME3

"Forgive this insubordination, but this old friend has an ordrer for you. Go out there and give them hell! You were born to this, Shepard"
Nu er vi kommet til det sidste Mass Effect spil (indtil videre). ME3 havde virkelig muligheden for at blive det bedste spil i hele serien. Det havde virkelig opbygget en stemning, der lignede den fra DAO. Slutningen levede dog ikke helt op til kravene, hvilket bare var så irriterende. Jeg var så heldig, at alle i hele verden havde fortalt mig, at slutningen var den værste i verden, så jeg blev positivt overrasket. Der er nemlig et okay klimaks og en god tale, men det er det sidste valg, som skuffer alle. Ingen af dine valg betyder virkelig noget til sidst, hvilket er virkelig skuffende efter hele tre spil. De skulle bare have udsat spillet et par måneder og lavet en bedre slutning. Jeg er sikker på, at mange fans er enige. Bioware undskyldte dog med en helt forrygende dlc, hvis lige jeg endnu ikke har set. Så lad nu vær med at skuffe os i kommende fremtid, Bioware. Vær nu sød.
5 Point

DA Inquisition

"If you love a character, you give them pain, ruin their lives, make them suffer. Maybe even throw in a heroic death"
Nu er vi så nået frem til det sidste spil. DAI er det nyeste Dragon Age spil, som forbedrer meget på DA2s store skuffelse. Problemet er bare, at det er nød til at genopfinde ting fra DAO, men det gider ikke tage for meget. DAI er i det store og det hele rigtigt godt, men det er som om, der er fokuseret for meget på kvantitet over kvalitet. Jeg ville med glæde ofre (eller gammel gudebaby) tre områder i spillet for en bedre slutning og endnu en hovedmission. Eller bare slutningen for den sags skyld. DAI har nemlig også en skuffende slutning, der dog ikke er lige så skuffende som ME3s. Til gengæld har den ikke noget godt klimaks eller noget fantastisk holdøjeblik, som jeg ellers forventede fra alle Bioware spil.
4 Point

Bonusrunde

Før vi når til vejs ende, vil jeg gerne lave en kort bonusrunde. For disse to serier skal da også testes på et andet felt: Tegneserier. Jeg ved godt, at begge franchises også har romaner, men jeg har kun læst nogle tegneserier fra begge, så det må gå. Fra Mass Effect har vi: Mass Effect Homeworlds. Fra Dragon Age har vi: The Silent Grove - Those Who Speak - Until We Sleep. Og jeg ved godt, at DAs tegneserier er meget længere, men jeg er da ligeglad. Lige findes kun den fiktion, jeg har læst, er det forstået?

Begge disse tegneserier er fremragende. De er flotte, de har gode historier, og de følger velkendte karakterer fra spillene. Dette er, hvad jeg godt kan lide ved denne slags tegneserier. De fortæller historier om karakterer, jeg kender fra andre medier, og de er derfor en del af noget større. Homeworlds fortæller en masse små historier om Shepards Squadmembers fra før i tiden, og man lærer en del om deres baggrunds historier. Dette koncept kan jeg rigtigt godt lide. Grove-Speak-Sleep (GSS) fortæller derimod historien om, hvad der skete med tre karakterer efter spillene. Historien kan derfor ikke siges at gælde i "worldstates", fordi nogle spillere måske har taget valg, som forhindrer disse. Men jeg synes alligevel, at GSS har så godt et plot, at alle kan nyde at læse den. Den fanger en DAOagtig stemning, som er uimodståelig. Derfor håber jeg også, at GSS begivenheder får en eller anden betydning i fremtiden, men jeg frygter, at det ikke vil ske. Der er nemlig en alt for stor usikkerhed, og Bioware skal virkelig gå i detaljer, hvis de vil lave noget, som kun en tredjedel af spillerne vil kunne nyde.
Alligevel giver jeg sejren og et ekstra point til Dragon Age i denne bonus runde.

Optælling

Nu er tiden så inde til at tælle op. Hvilken serie gav jeg flest point. Lad os. Dragon Age fik: 6, 3, 4 og et bonus point for tegneserier. Det giver 14. Mass Effect fik: 4, 6, 5 og ingen bonus for tegneserier. Det giver 15. Det vil altså sige, at Mass Effect får sejren med et enkelt point over Dragon Age, men vi ved selvfølgelig ikke, om det vil ændre sig, når Dragon Age Inquisition får nogle flere og bedre dlcer. Men uanset så vil jeg sige, at begge serier er fremragende, og de har begge både fantastiske og skuffende øjeblikke. Men sådan er livet. Nogle ting ser man frem til i ugevis, og så bliver man låst ude af en lejlighed, så det hele går i vasken. Selv de bedste ting kan ikke altid fortsætte med at være perfekte. Men man kan selvfølgelig altid håbe. (Åhhh nej. Nu er jeg nødt til at læse indlægget igennem efter fejl).

Kommentarer