Risen (desværre ikke maden)

Før jeg begynder på dette indlæg, vil jeg lige hurtigt fortælle, at der kommer til at lave et meget specielt indlæg i den nærmeste fremtid. Det er noget helt nyt, jeg vil prøve, og jeg ved endnu ikke, om det vil blive noget, jeg nogensinde gentager. Nu er det så tid til at slagte Risen.

 Risen - 14 spildte kroner

For et stykke tid siden købte jeg spillet Risen på tilbud til 14kr. Det skulle være et rpg med pirattema og massevis af interessante valg. Jeg startede det derfor forhåbningsfuldt op, og jeg blev smidt direkte ind i noget nogenlunde gameplay, en god stemning uden særligt meget plot og en "få-vagterne-til-at-gøre-det-beskidte-arbejde"-simulator. Jeg vil sige det sådan her. Min første halve time i Risen var helt klart den bedste. Spillet starter hårdt ud med mange overlevelses elementer, hvor man skal grille sin egen mad, og ens startvåben er en kæp. Denne del var rigtig sjov, men spillet blev hurtigt kedeligt og forvirrende.

Efter det første korte stykke tid med spillet, farer man vild i et kaos af kedelige landskaber, alt for mange alt for svære og uinteressante monstre og kedelige karakterer. Jeg kan ikke huske mere end et enkelt navn fra spillet, og selv den karakter var kedelig. Hver mission var en fetch-quest, den eneste fornuftige måde at tjene penge på var at stjæle dem fra folk, og det eneste subplot, jeg godt kunne lide, var alt for hurtigt ovre igen. Risen når ikke længere end sin lovende start og sine enkelte unikke egenskaber, før det bliver kedeligt.

Captain Jack "Whats-his-name?"

Så alt i alt er Risen nok den kedeligste pirat historie, jeg nogensinde har oplevet. Der er ingen kliche pirater, som bare stjæler showet, og som man kan elske, selvom man ved, hvor tåbelige de er, men der er heller ingen mørke og seriøse karakterer, hvilket var, hvad de gik efter. Spillet føles tørt, og hver gang, der er mulighed for et sjovt lille øjeblik, går spillet glip af chancen. Man kan spørge folk om, de kan nogle vittigheder, når man stjæler fra dem, men ens egen karakter gider aldrig lytte til vittigheden. Han siger bare "I already heard that one" og går sin vej. Hjerteløse monotone Dragonquest. Risen har vist en stor gruppe kult fans, men jeg er ikke en af dem, og jeg råder folk til at holde sig fra spillet. Normalt gennemfører jeg alle spil, jeg køber, men det kunne jeg ikke ved dette. Det var bare for kedeligt.
Puha! Slemme Piranha Bytes

Kommentarer