Dværge #40 Turen går til Mugball

#40 Turen går til Mugball

8. Baigh 1076AA på Smedens Datter i Braldirborg
En anspændt stilhed sænkede sig over gruppen, da Faros blev færdig med at læse op fra Regins brev. En stilhed tynget af mange blandede følelser. Bruntop sad endnu på sin stol, hvor han skiftede mellem nervøse krampetrækninger og dybe indåndinger. Manwe derimod stod og stirrede tankefuldt op i loftet, han var stadig bleg, men hans øjne strålede samtidigt af nysgerrighed og ivrighed. Marintra, Faros og Trak stod i mellem alkymisten og sønnen, imens de kiggede skiftevis fra den ene til den anden med bekymrede miner, og Monolo så ud til at overveje, hvordan han kunne bringe samtalen tilbage på et mere muntert emne. Za-Sien besad dog ikke den samme sociale finesse og forsigtighed som nogen af de andre og brød hurtigt stilheden. ”Så hvad gør vi?” spurgte han ud i rummet ”hvornår tager vi af sted? Så tidligt som muligt siger jeg, før Manwe senior pludseligt forsvinder igen eller går hen og får sig selv dræbt”. Alles øjne blev straks rettet mod odderen, men de chokerede blikke lod ikke til at røre ham en pind. ”Det nytter ikke noget bare at storme af sted” kommenterede Faros ”ikke uden en plan. Regin skriver, at...”. ”At han har brug for hjælp, antager jeg” bed Za-Sien ham af ”så jeg ser ikke nogen grund til at vente. Din ven har brug for hjælp, Manwe har brug for at tale med sin far, og det kan kun gå for langsomt. Jeg har kun set Den Ensomme Skygge en gang i mit liv, og der dukkede han op ud af ingenting, myrdede lederen af tosset dragetilbedende kult og forsvandt igen, sådan at jeg fik i skylden. Man kan ikke tage nogen chancer med ham, så jeg siger, at vi bare kommer af sted, før der sker noget”. Manwe kiggede op på sin ven med et usikkert blik. ”Jeg har ikke... jeg ved ikke...” forsøgte han, men stoppede så sig selv. ”Du har brug for at tale med ham, tro mig” insisterede Za-Sien ”uanset om det bliver behageligt eller ej, så vil det hjælpe på lang sigt. Jeg har selv været i en lignende situation, og afklaring hjælper”. Der opstod endnu en kort pause i samtalen, før Marintra så tog ordet. ”Jeg tror, at Za-Sien har ret” sagde hun til odderens tydelige forbløffelse ”Regin har brug for hjælp, jeg vil gerne vide, hvad Hr. Maskemus er ude på, og Manwe har brug for at tale med ham. Lad os ramme tre æbler med en pil”. Elveren vendte blikket mod sin leder og nikkede taknemmeligt. ”Men” tilføjede Marintra ”du får ikke lov til at tage af sted alene”. ”Jeg skal nok tage med ham” tilbød Za-Sien straks og trådte hen til sin ven. ”Jeg tager også med” bød en hul stemme ind, og alles blikke blev rettet mod Bruntop, der for første gang i lang tid havde sagt noget. Han var ganske bleg, men en beslutsomhed lod til at have grebet ham og taget over. Manwe kiggede nervøst på dværgen, som om han frygtede pludseligt at blive angrebet. ”Er du nu sikker på, at det er en god ide?” spurgte han alkymisten, som kneb øjnene sammen ad spørgsmålet. ”Jeg tager også med” gentog Bruntop trodsigt, og Trak skyndte sig at springe ind i mellem dem. ”Hvis I skal af sted, og hvis et behov for afslutning er et argument i denne sag, så har Bruntop også brug for det” sagde han ”desuden ville det være godt at have en med, som vil minde jer om vores farverige historie med krapylet”. ”Han har en pointe” bifaldt Za-Sien ærligt. Faros og Marintra udvekslede blikke. Begge var klare over, at det var en farlig sag, der alt for let kunne ende galt både på den ene eller den anden måde. Hvis de tre skulle af sted, så var de nødt til at have en med, der kunne holde styr på dem og benytte diplomati til at løse eventuelle stridigheder, før de blev fysiske. ”Monolo” sagde Marintra pludseligt, og dosnen gjorde et lille spjæt ”du har kommandoen på denne skyggejagt, da du har kendt Regin længst og har det bedste kendskab til historierne om Den Ensomme Skygge, og så tager du både Manwe, Za-Sien og Bruntop med. Start med at finde Regin og få en opdatering på situationen, og så kan du ellers beslutte, hvad der sker, og hvem der modtager en gavekurv derefter, forstået?”. ”Hvad? Mig?” udbrød Monolo helt forbløffet ”jov, klart, selvfølgelig... godt. Jamen i så fald, tager vi af sted om en times tid, så se at få pakket, folkens”.

Da de fire udsendte var gået, begyndte Faros, Marintra og Trak deres egen lille diskussion. ”Smart af dig at sende Monolo med dem” kommenterede Faros. ”Lad os bare håbe, at det er nok” mumlede Trak. ”Det var dig, som støttede, at Bruntop skulle med” svarede Faros ham igen. ”Ja, det gjorde jeg, og du ved udmærket hvorfor. Bruntop har ikke været den samme, siden han blev tortureret, som det kun kan forventes. Han har brug for at få den sag lukket, og det ville kun gøre det værre, hvis han blev efterladt her, når de tog af sted. Desuden vil jeg sove mere trygt om natten vidende, at Manwe og Za-Sien ikke er alene med Den Ensomme Skygge. Misforstå mig ikke her, for jeg synes, at elveren er en god knægt, og odderen er egentligt også fin nok, men der er for meget, som kan gå galt. Manwe har måske brug for at få talt med min far, og det respekterer jeg. Jeg foretrækker blot, at han ikke er alene om det. Knægten husker ikke størstedelen af sit liv, så hvem ved hvad, der kan ske, hvis farmand begynder at snakke. Ku' være, at der var en grund til, at han glemte det hele”. ”Sikke muntre tanker du har” svarede Faros ironisk, og goblingen trak på skuldrene. ”Jeg forsøger bare at være ærlig”. ”Og det er godt at høre” sagde Marintra og vendte så blikket mod Faros ”men jeg er næsten overrasket over, at du ikke tog med, Faros, med Regin i problemer større end sit løgforbrug”. ”Regin er altid i problemer” sukkede Faros ”men du har ret, jeg var fristet. Der er dog for mange ting i øjeblikket, der skal ordnes. Vi har en forsvunden prins derude et sted, som forsøger at få sin fætter myrdet, og en ukendt person ved navn Gwora, der skal findes. Det nytter ikke noget, hvis alle løber til Mugball”.

Samtidigt i Irrams kælder
Tugy sagde farvel til Tsyseria ved indgangen og smuttede så nedenunder, hvor hun forventede at finde de hjemløse børn på vej i seng. I stedet blev hun mødt af et ganske andet syn. Midt i kælderen sad Snothvalp på en skammel, hans øjne var røde af gråd, omkring ham i en cirkel stod de andre børn, alle med nervøse miner, og foran ham var Irram. ”Han kom helt pludseligt...” hørte Tugy ham fortælle grådkvalt ”der var ikke noget, jeg kunne gøre...”. Hun skyndte sig ned til cirklen af børn og spurgte højlydt ”hvad er der sket?”. Snothvalp undgik hendes blik og stirrede i stedet på sine fødder, imens de andre børn kiggede nervøst rundt på hinanden. ”Kom her, Tugy” sagde Irram venligt og rakte armene ud mod den unge dværgpige, men hun rykkede sig ikke ud af stedet. ”Hvad er der sket?” spurgte den lille tyv igen. ”Det er Skruml” forklarede kobolden langsomt og trådte nærmere med armene indbydende til en krammer ”jeg er bange for, at hun er blevet bortført”. Tugy stivnede på stedet og rettede blikket anklagede mod Snothvalp. ”Ambassadøren” gættede hun, og den unge ashas dreng nikkede. ”Hvad har du gjort?” forlangte hun at få at vide, men Snothvalp svarede ikke og blev fortsat ved med at stirre ned i jorden. ”Det er ikke hans skyld, Tugy” sagde Irram og fangede pigen i et kram ”han kunne ikke gøre noget og da slet ikke imod en troldmand. Alt han kunne nå var at redde sig selv”. ”Så du efterlod hende bare” fortsatte Tugy vredt uden at lytte til kobolden ”du stak af og reddede dit eget skind!”. Snothvalp lukkede øjnene, idet tårerne atter begyndte at løbe ned ad hans kinder. ”Så er det nok, Tugy” vrissede kobolden kærligt, men hårdt af den lille tyv ”det er ikke hans skyld, og det ved du udmærket godt. Hvad, der er sket, er forfærdeligt, men der er ikke noget, nogen af os kan gøre ved det lige nu, så det nytter ikke noget at kaste skylden rundt, og jeg vil ikke have den slags opførsel fra jer, er det forstået?”. ”Ja, Irram” svarede Tugy med en skrøbelig stemme. ”Godt så” sagde kobolden og vendte sig mod alle børnene ”jeg ved godt, at I alle må være skræmte og nervøse for, hvad der kommer til at ske nu, men der er ikke noget, I kan gøre, så se nu at få noget søvn, hvis I kan”. Børnene gav sig til at nikke, og til sidst sluttede Tugy sig til dem, selvom hendes tanker allerede var begyndt at formulere en plan.

Samme nat

Hun ventede til, hun var sikker på, at alle sov og så lige ti minutter mere, før Tugy turde rejse sig op. Derefter samlede hun hurtigt det udstyr, hun tænkte, hun kunne få brug for, i form af sine knive og sin dirk. Da det var gjort, listede hun sig lydløst forbi sine sovende venner og op mod stigen. Forsigtigt, men hurtigt kravlede hun op ad den, og så var hun ellers ude af kælderen. Nu gjaldt det bare om at komme af sted, før Irram opdagede, at hun var væk. Tugy skyndte sig hen til døren, og hun nåede lige at åbne den, da en stemme talte til hende bagfra. ”Vær nu ikke dum, Tugy”. Den lille tyv vendte sig rundt og fik øje på Snothvalp, som åbenbart var fulgt efter hende op ad stigen. ”Gå ned igen” sagde hun irriteret ”og lad mig være i fred”. Hun vendte sig atter mod døren for at komme af sted ud i natten i jagten på Den Angloriske Ambassadør, men Snothvalp var ikke færdig. ”Du kan ikke redde hende sådan her” sagde han ”og da slet ikke på egen hånd. Hørte du ikke, hvad Irram sagde til dig?”. ”Selvfølgelig gjorde jeg det” vrissede Tugy irriteret ”men hvem skal ellers redde hende? Dig? Det tror jeg næppe”. Det kom ud ondere, end hun havde ment det, og ashas drengen trådte såret tilbage, men Tugy rystede det af sig. Hellere at han var ked af det og sikker, end at han tog med hende eller forsøgte at stoppe hende. ”Og hvad er det helt præcist, du tror, at du kan gøre, unge dame?” lød en ny stemme, og Tugy gjorde et lille hop af forskrækkelse, da Irram kom til syne på den anden side af døren. Hun måtte have været der hele tiden, blot i form af en mus eller en rotte, indså Tugy, så hun bedre kunne holde øje uden selv at blive opdaget. ”Irram...” hviskede Tugy overrumplet ”jeg øhhh... jeg... jeg”. ”Du går tilbage i seng, unge dame, og det er lige nu” beordrede kobolden, og Tugy sank en klump, imens hun overvejede, hvordan hun skulle svare igen. Den lille tyv nåede dog aldrig at sige noget, for en anden stemme talte pludseligt i mørket på et fremmed sprog. ”Asaeta el gato” lød den, og sekundet faldt Irram til jorden, hylende af smerte. En pil stak ud af koboldens ryg, og blodet flød og gjorde pelsen rød. Ud af mørket trådte fem-seks skikkelser anført af en dværg i en blå kåbe. Det var Den Angloriske Ambassadør, som var kommet for at fuldføre høsten.

Første Afsnit     Forrige Afsnit                                                                                       Næste Afsnit

Kommentarer